♥ KuiH OnDe-OnDe ♥

Huhuhu..pejam celik pejam celik hari ni dah masuk hari ke 14 kita mengerjakan ibadah Puasa. Memang tak terasa langsung masa begitu pantas berlalu. Tak lama lagi bulan Syawal pula akan menjelma. Mesti persiapan untuk menyambutnya sedang rancak dilakukan oleh kita sebagai ibu & isteri untuk keluarga. Apapun kita akan citer topik nie di catatan Reen yang akan datang, mesti best..hehehehe... Sekarang Reen nak share resepi Kuih Onde-Onde. Antara kuih kegemaran Reen dan anak-anak pasal tu Reen belajar juga cara nak buat kuih nie. Memang tak susah tawww....selamat mencuba k :)


Bahan-Bahan (anggaran untuk 3-4 orang) :-

♥ 1/2 biji Kelapa Parut Putih (tapi saya tak guna semuanya, sikit jer bakinya saya masak untuk inti kuih lenggang kalo tak membazir pula)
♥ Tepung Pulut, 8-10 sudu makan
♥ Tepung Gandum, 4-5 sudu makan
♥ Perisa Pandan, 1 sudu kecil
♥ Pewarna Hijau Epal, 1/2 sudu makan
♥ Gula Melaka
♥ secubit Garam
♥ Air Putih secukupnya

Cara penyediaannya :-

♥ Mula-mula campurkan Tepung Pulut, Tepung Gandum dengan sedikit air putih dan secubit garam (jangan letak air sekaligus nanti adunan menjadi lembik)

♥ Dalam masa yang sama, panaskan air putih dalam periuk dan masak hingga mendidih.

♥ Masukkan perisa pandan dan pewarna hijau epal ke dalam adunan tadi dan gaul sebati.

♥ Biarkan adunan seketika. Setelah itu, bentukkan adunan tadi dalam bentuk bulat-bulat kecil dan letakkan gula melaka ke dalam bebola tadi sebagai inti (saya pernah gunakan gula perang@brown sugar sebagai inti tapi tak sedap dan tak sama seperti kita guna gula melaka)

♥ Apabila siap dibentuk, masukkan bebola tadi ke dalam air rebusan dan rebus sehingga bebola tersebut timbul di permukaan air (itu tandanya bebola dah masak)

♥ Angkat dan golekkan ke dalam parutan kelapa putih tadi.

♥ Dah siap dan boleh dihidangkan...nyum...nyumm...!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

♥ Followers Yg Setia ♥