♥ Ayam MaSak LeMak CiLi Api ♥

Assalammualaikum...

Hari ni dah masuk hari ke-2 kita berpuasa...semangat nak memasak masih lagi berkobar-kobar...sebenarnya mmg aku jarang masak sbb sibuk dgn tugasan di pejabat dn juga butik kecil-kecilan yg aku usahakan secara online dan offline....

Tapi skrg aku nak tanam dlm hati (berniat konon...hihi) aku nak rajinkan diri masuk dapur dan masak....kalo nak makan luar pun tym hujung minggu jer...sebelum ni pun sbnrnya mcm tu tp oleh kerana penat oleh kesibukan maka aku tak larat nak berperang dgn periuk belanga di dapur...hehe...dulu aku rajin buat dessert taw :)

Ok...sekarang aku nak share satu resipi yg aku rasa ramai yg dah tau masak..tp ada juga yg tak taw yeah...jangannnn....aku dapat resipi ni dlm www.facebook.com/bukuresepi oleh Datinn Nooraleeza Azman (tak pasti lah samada nama betul ker atau nama glam yeah tp tu lah nama empunya resipi)....Jom kita inta-intai resipi Ayam Masak Lemak Cili Api ini yeah :)

simple jer..tp sedappp dan lemak taw!!! Kalo tak nak pedas kurangkan cili api yeah :)


Bahan-bahan (4 orang)

  • 2 Ketul Dada Ayam
  • 100 ml Santan (beli kotak kecik yg 200ml tu dan guna separuh jer)
  • 1 kiub Pati Ayam
  • 1/2 sudu kecil Serbuk Kunyit (utk menarikkan wrna jer sbenarnya..)
  • Garam & Gula secukup rasa
  • 1-2 cawan Air


Bahan utk Kisar

  • 3-4 ulas Bawang Merah
  • 3-4 ulas Bawang Putih
  • 1-2 inci Halia
  • 2 batang Serai
  • 1 inci Kunyit Hidup
  • 5-10 biji Cili Padi (kalau nak pedas lagi boleh tambah yeah..kalo nak kurang pun ok)


Cara Masak

  1. Masukkan ayam dalam periuk tanpa minyak
  2. Masukkan semua bahan yang telah dikisar tadi dan gaul bersama ayam. Didihkan.
  3. Masukkan Santan, Garam dan Kiub Pati Ayam.
  4. Jika terasa pekat tambahkan air.
  5. Boleh tambahkan Serbuk Kunyit utk tampakkan masakan lebih menarik.
  6. Tuggu sekejap, padamkan api dan bolehlah dinikmati....



1 ulasan:

  1. Assalam, tak pernah buat lagi ayam masak lemak camni.Selalu gulai atau buat kapitan jer..menarik gak ni

    BalasPadam

♥ Followers Yg Setia ♥