♥ Resipi SaLaD KenTanG ♥

Whatsap2!! Assalammualaikum...

Petang-petang macam ni memang best layan macam-macam...layan mata (tngok movie ar..)...layan telinga (dengar lagu2 best..)...layan mulut (bergossip ar tu..)..layan perut (tak caya try pg tngok kat pantry...hahaha msti ramai melepak layan secawan mnuman panas kat sna...)...layan perasaan dan layan internet....hahaha...mcm aku ar...iyelah penat buat keja kan so kita stop jap TAKE A BREAK..alah, mcm iklan coklat KIT KAT tu....>__<

Apa lagi aku masuk internet...layan jap bloggers2 femes kat Malaysia...tngok apa citer dorang so...aku dptlah satu citer best...citer masak memasak...hahaha...sebenarnya aku pon blum try lagi tp insya-Allah aku akan try juga resipi ni sbb bila baca sepintas lalu mcm senang nak buat, bahan2 pun ringkas...dan paling penting mcm sedappp....hehehe...

Kalo dulu kala salad2 ni makanan orang barat, huhuhu...kalo kita makanan mcm ni kita sebut ulam2...oleh kerna ulam2 ni dibuat drpd sayur-sayur mentah yg brwarna hijau (selalunya arr...) so aku x berapa nk berkenan...sory yeah aku tak mkn Sayur Hijau ar gals...oleh kerna perubahan zaman, skrg mcm2 jenis salad ada...salad buah..salad tomato...salad mangga...dan yang ni termasuk juga iaitu salad ubi kentang...(wah mcm best jak kannn...)..Kalo ikut blogger yg aku baca ni dulu tym dia kat Japan, her host mother suka buat potato salad with egg. Hmm they called it Oishii ! But recently dia jumpa resipi ni drpd myresepi.com..so dia try and dia suka sgttt (>,<)....

So jom layan the simple Resipi ~ Salad KenTanG :-

Courtesy of Google Image. Now I am proudly announced that I am a big fan of Potato Salad!

: Bahan-bahan :

6 biji kentang
2-3 sudu besar mayo
1 sudu besar lemon juice
1 sudu besar air
3-4 genggam daun bawang
Serbuk pati ayam & perasa

: Cara-cara :

Potato
Kentang dipotong kiub (saiz lebih kurang macam sebiji pemadam)
Didihkan bersama dengan garam. Tos.
Dressing:
Dalam mangkuk yang lain, campurkan mayo, lemon juice, air, serbuk pati ayam, & perasa sehingga sebati.
Gaul kentang yang sudah ditos dengan dressing dan daun bawang.
Simpan dalam peti sejuk untuk beberapa jam. Voila!
Sangat sedap apabila dimakan sejuk. Boleh buat banyak-banyak, simpan dalam fridge. Bila lapar tak perlu drive thru ke mcd, hanya perlu drive thru ke fridge aje haha bajet lawak.

Enak dimakan begitu sahaja atau dijadikan side dishes dengan black pepper steak, chicken chop etc.


Amacam?? Mcm best kan....Blogger ni siap pesan lagi "Please la cuba resipi ni, rasa dia sukar digambarkan! Walaupun bahan-bahan dia nampak macam tak serius, tapi rasa dia memang complete. Yang penting dia sedap gila sebab ada rasa tangy sensation from the lemon juice. Resipi yang aku featurekan kat blog ni semua simple (jimat bahan), menjimatkan wang dan menjimatkan masa. Ahaks, berjimat cermat kan amalan yang mulia. Selamat mencuba!"

So dear all readers for my blog nie...Thank you too for reading this entry !
Labiuuuu....♥♥♥♥

Sumber # http://honeykoyuki.blogspot.com/

1 ulasan:

  1. Sedap yer..nk try la..tq utk resepi ni..jmput singgah di blog saya ye dirawanhartawan.blogsport.com

    BalasPadam

♥ Followers Yg Setia ♥